Dr. Padnyi Viktor: Dentu-Magyaria
"Egy np trtnelme erklcsi vagyon, amit minden h fia gyaraptani trekszik."
A szerz elszava A magyar trtnettudomnyi szakirodalom ide s tova mr 200 ves s ktszz esztend utn ez a knyv az els, amely npnk honfoglals-eltti trtnett sszefggen trgyalja. Ennek okt, rszletesen s kmlet nlkl kielemezve, meg fogja tallni az olvas e m lapjain. Ez a knyv, brmilyen hosszadalmas elkszlettel s szinte legyzhetetlen nehzsgek rn kszlt is, hinyos s sok sok kvnni valt hagy htra. A szakember eltt szolgljon azonban mentsgl kt nehz krlmny. Az egyik az, hogy a szakmunka s a mvelt kznsget is rdekl szintzis kt merben klnbz s sszeegyeztethetetlen mfaj, s mivel az emigrciban u.n. szakmunkt kiadni lehetetlen, egy npszerst sszefoglals pedig szak-altmaszts nlkl nem rdemel hitelt, ezt a munkt ktfle szempont szerint kellett megrni s a ktfle szempont szttpte a feladatot. A msik az, hogy ezt a knyvet a szerz nem egy egyetem magyar trtnelmi intzetnek kellkppen felszerelt tanri szobjban s szakkpzett fiatal kutatk segdletvel rta, hanem egy merben ms termszet kenyrkereseti munkja mellett a pihensbl elrabolt idejben, elmondhatatlanul nehz, teljesen magnosan vgzett s igen szkre szabott lehetsg kutatmunka alapjn. Hogy ily krlmnyek kztt egyltaln szabad volt-e ezt a munkt megrni, arra annak a ktszz medd esztendnek a szemrehnysa felel, mely alatt ezt a knyvet a magyar trtnettudomny elmulasztotta ltrehozni. A knyv anyaga, anyagkezelse, felfogsa s konklzii egyarnt merszek s forradalmiak, a tkletlen emberi sz minden jszndk alkotsnak kijr elnzs hatrain bell azonban, a szerz harminc tves trtnszi mltjval vllalja a felelssget rtk. A knyv anyagnak kiegsztse, a tvedsek kiigaztsa egy a mlt nagy tvedst btran felszmol s a jelen ksrlettel trt j svnyen btran elindul j magyar trtnsz-nemzedk feladata lesz, akik remlhetleg kedvezbb krlmnyek kztt fogjk folytatni azt, amit az itt kvetkez m szerzje olyan kedveztlen krlmnyek kztt indtott el. E sorok rja hittel hiszi, hogy a nemzetnket rt szrny katasztrfa utn a nagy s kzmbs vilg szz egyetemn kszld j magyar trtnsz-nemzedk egy a mltban otthon - sajnos - meg nem rtett, egyszer, kt tmr mondatban kifejezhet hivatsi metafizika alapjrl fog elindulni: Egy egyetemes trtnettudomny, amelynek a puszta igazsgkeressen kvl ms clja is van, abszurdum. De egy nemzeti trtnettudomny, amelynek a puszta igazsgkeressen kvl ms clja nincs, szintn az. Idegenben, a hontalansg tizenkilencedik esztendejben dr. Padnyi Viktor. ". . .Itt van a rgi tompa nta, Mely sket kdben lapult Vitz, bs nagyapink ta" TRTNETSZEMLLETNK KRTIKJA. I. "BARBROK" S "CIVILIZLTAK" Mikor az eurpai trsadalomtudomny a 19. szzadban fellltott egy trtnelmi rtkelmletet, amely az kori s a kzpkori npeket letformjuk alapjn emberi rtkkben; faji minsgkben osztlyozta "letelepedett", teht felsrend, s "nomd", teht alacsonyrend kategrikk, nem vette szre azt az egybknt hangosan kiabl tnyt, hogy a kontinenseknek nemcsak parti rgija, hanem belseje is van, s az kor kezdetn a nagy vizetlen trsgek kzlekeds - s ennlfogva trsadalmak - hjn vagy teljesen lakatlanok voltak, vagy legfeljebb kisebb folyk, patakok vidkn apr fejldsre kptelen diaszprk vegetltak rajtuk. Az emberisgnek hossz vezredek fejldsn kellett tesnie, mg kpess vlt egy olyan civilizcis forma kimunklsra, amelynek segtsgvel a trsadalomkpzds bels kontinentlis trsgeken is lehetv vlt. Ennek a civilizcis formnak kimunklsa forradalmat jelentett az kori emberisg letben, hiszen a vzhez ktttsg bilincsbl szabadtotta ki az embert. Az a korszakalkot trsadalomtrtneti esemny, amely a trsadalomformldst a kontinentlis bels terekben is lehetv tette s ezzel ngyzetkilomterek tzmilliin indtotta el a trtnelmi rtelemben vett letet, a lovagls s a lvontats feltallsa volt, amely egy csapsra megszzszorozta a fld "lakhat" fellett. A helyhez kttt "parti" civilizci-forma mellett a lovas civilizcis forma ltrehozsa az emberi intelligencinak egyik legnagyobb trtnelmi teljestmnye, hiszen az els csupn emberen kvl fekv a priori tnyekhez val alkalmazkods volt, a msodik azonban teljes egszben emberi alkots, s hogy mirt vall "felsbbrendsgre" az els s mirt jelent "alsbbrendsget" a msodik, azt csak a 19. szzad eurpai tudsa tudn megmondani. Ez a forma, amit az a krlmny hvott letre, hogy termszetes trendszerek, kiterjedt folyvidkek, mediterrneumok kevs helyen addnak, a Kr. e. 3. vezredben jtt ltre. Ennek a formnak, mely kt vezreden t lettel, trtnelemmel, trsadalmakkal tlttte fel a "parti" jelleg svok mgtt stoz bels kontinentlis trsgeket s kiterjedt politikai ktelkek ltrejttt tette lehetv, ugyanannak a gniusznak csodlatos intelligencija volt a kimunklja, amely az rst s a tornyot kitallta. A vizek hta helyett lovak htra ltetett trsadalom eszmje ppolyan korszakalkot volt egy primitv s fldhzragadt emberisg idejn, mint a mozdony ngyezer vvel ksbb, s aki ebben primitvsget, "barbrsgot" lt, aligha rdemli meg a "trtnettuds" nevet. A lovas-trsadalom s lovas civilizci ltrejtte a Kspi-mediterrneumban indult s s ugyanannak az r, nyiratkoz, borotvlkoz, fehrnemt visel, rendszeresen frd turni fajnak volt a teljestmnye, amely mr 7-8000 vvel ezeltt toronymagasan emelkedett ki a fldlakk makog s torzonborz vilgbl. Ez a forma, egy klnleges civilizcis tpusnak formja, amelyben nem az a gondolat fejldik rendszerr, hogy szksgleteket kielgt anyagi; vagy szellemi javakat mozgatnak a tr lthatatlan akadlyn keresztl a helyhez kttt emberhez - mert erre thlzat hinyban nincs lehetsg - iszsiai s nemhogy nem "grg", hanem mg csak nem is helln, hanem "kr" (gur, hurri). A "grg" mesterm, az Ilisz zsiai hsmonda-elemekbl van sszerakva s kompiltora, Homerosz (akit igazban aligha hvhattak gy, mert "homerosz" "sszerakt" kompiltort jelent), kiszsiai, valsznleg szmirnai. Pythagoras kiszsiai, Anakreon, Sappho egy kiszsiai szigetrl szrmaznak. Kiszsiai Parmenides is. A "grg" irodalom, zene, filozfia, mvszet megteremti tlnyoman kiszsiaiak akik a perzsa hbork idejn nagyobb tmegben emigrnsokknt kerltek a Mediterrneum nyugatibb rszeibe. Rma etruszk vros. A "Rma" sz maga is etruszk, ppgy, mint "Romulus" is az. Kirlyai ppgy etruszkok voltak mint ahogy a rmai "patrcius" csaldok is azok kezdve az etruszk tarchn leszrmazottaival a Tarquiniusokkal mrpedig az etruszkok szintn szumir szrmazs, zsiai eredet np. Rma az 5. szzadban Kr. e. dl-itliai in uralom al kerl s a dl-itliai inok szintn zsiaiak. Az etruszk nyelv, faj s kultra az 5. s 4. szzadok folyamn innal olvad ssze Rmban s gy jn ltre a latin". A kialakuls a Kr. e. 3. szzad derekra fejezdik be, ebbl az idbl val az els "latin" nyelv rsos emlk. Az etruszkbl s inbl kialakult etnikumba az etruszk s in terletek kz bekelt nhny "illyr-kelta" (?) trzs hdoltatsval s beleolvadsval kerl "eurpai" eredet, rja elem, a rmai kultrt s civilizcit azonban megint nem ezek teremtettk s jelentik, mg "faji" rtelemben sem, mg kevsb a civilizcis s kultrelemek termszete, szrmazsa s formi szerint. Az elllt s meghatrozhatatlan, de minden. lnyeges sszetevjben "zsiai" npkeverknek nincs is, s a mltban sem volt valamin npneve. A "rmai" Rma vrostl vett jelz, a "latin" pedig ksbb keletkezett nyelvmegjells, nem pedig npnv. 4. A "kzpkor" kifejezs Eurpra vonatkoztatva, hamis, s nem egyb, mint a Mediterrn-kort "eurpaiv" bekebelez igyekezet. 5. Az rja invzit vszzadokkal megelz "ks-minoszi" korbl, Kr. e. 1500 krlrl frdszobs, kzponti ftses, 6-8-10-15 szobs, lpcshzas, teht emeletes laksok romjait sta ki az archeologia. Ez a mediterrn civilizci egy primitv si np letnek nyomai s a "hellnnek" nevezett civilizci kztti rtegben helyezkedett el s ebbl ntt ki, ennek elemeit vette t a "grg" kultra. 6. Amilyen temben vlik ismertt a szumir kultra s civilizci, olyan temben derl ki, hogy az kori grg civilizci s kultra mindent onnan kapott. A "klasszikus" grg ptkezs frzei, metopi, timpanonja a mezopotmiai si ptkezs tetszerkezetnek utnzata. A "grg oszlop" a maga kteget utnz vertiklis vjataival s fejmegoldsaival a szumir fatrzsoszlop ksbbi utda, amelyet a szumir ptkezs vertiklisan rragasztott risnddal stukkszeren burkolt s a grgk a lnyeg megrtse nlkl ezt utnozzk. A "chiton" az egsz El- zsit s a Mediterrneumot elraszt szumir export cikk, a "kit" volt finom fehr vszon s ebbl ksztett, alstestet takar lenge ruhadarab, v. . "kt" s "gatya" szavainkkal), a "grg lmpnak" nevezett tipikus formj olajlmpa az archeolgiai bizonytkok szerint szumir lmpa volt, a ktg "pn-sp" szumir zeneszerszm, a pentatonikus "grg" sklk, amelyekhez semmi kzk az eurpai zennek, de annl tbb a turni, tbbek kztt a magyar zennek is, szintn szumir sklk. A "grg" rson ppgy rajta van a mrka "Made in Sumer", amint a grg nyelv sszes kultrszava is szumir sz. A kiszsiai "grgk", a "jnok", az "eolok" nem is "grgk", csak a grgk grg nevet adtak mindennek s ezzel flrevezettk az utkort. A grg chariot, szumir harckocsi, az "eol" hrfa egy gynyr pldnyt Ur vros romjai all stk ki. 7. Az etruszk np szrmazsa s faji hovatartozsa eddig mg nincs "eldntve", taln azrt, mert az llandan szaporod jelek szerint nem volt rja s ezt gy ltszik nehz megllaptani. rsa rovsrs ugyanazokkal a betjelekkel, mint az si szumir, vagy a magyar rovsrs. Nyelvk ugyanolyan ragoz nyelv, mint a szumir, vagy a magyar, vagy a turni nyelvek. Nyelvi maradvnyaik szma igen kevs, mindssze 7-800 sz, amelyeknek eddig csak egy tredkt sikerlt megfejteni s ezekbl a szfejtsekbl is sok csak hozzvetleges. A megfejtett szavak kztt azonban feltnen sok szumir s magyar rokonsg sz van. A latinba etruszk szavak szzai kerltek bele, termszetesen "latinizlva". Mindaz, amit az etruszk nyelvrl s kultrrl tudunk, "turni" szumir s magyar vonatkozsban egy kln tanulmnyt kvnna. A szumirokkal kapcsolatban egyre szaporod ismereteink tkrben az etruszkok hovatartozsa egyre tisztbban lthat. Az Appenin- flsziget kelta-faj kategrii szmra ugyanaz volt az etruszk, ami a grgsgnek a "krta-mykenei". 8. A szumir agu-.bl vezredek sorn etruszk ecu lett, ebbl jabb 500 v alatt latin "egu". Mita a szumir irodalmi anyagbl tudjuk, hogy volt egy alacsonyabbrend flisten jelleg mitolgiai lnyk, a mmor s a frfi-erotika istene, az animizmus korbl megmaradt "Bakus" ami bet szerint bak-st jelent (egy kecskebakszer lny, aki nnem emberi lnyekkel szeretkezik; a rmaiak gy is brzoltk, szarvakkal s kecskelbakkal), tudjuk, hogy honnan jn a Bacchus s honnan van az erdk, ligetek mitolgiai lnye, a Pn s a faun (akrhogy megbotrnkoznak is a "finn- ugor" nyelvszek, az erdk, ligetek ltalban "fa" nev nvnyekbl tevdnek ssze). A szumir "sza" (szj) s "bul" (fuj) szavak ismeretben mr tudjuk, hogy honnan ered az etruszk "supul" sz, amelybl a latin "subul" lett s ami spost, spolt, fuvolst jelent (v. . a magyar szj, fj, sp, spos szavakkal). A szumr eredet etruszk "zeri" szbl, amely nneplyes aktust, szertartst jelent s amely egy trl fakad a mi si "szer tshoz nlklzhetetlen pnz hinya mellett is s kell intzet s elgsges kutat szemlyzet nlkl is a szembe tltt, az erre leghivatottabb, st erre a clra alaptott Magyar Tudomnyos Akadmit nem rdekelte s ma sem rdekli. A Magyar Tudomnyos Akadmia a "finnugor" nyelvszetre szegezett szemmel hatrozottan tudomnytalanul elhanyagolt egy olyan nyelvszeti terletet, amelyet a minken kvl egyetlen valamireval nemzet nyelvtudomnya sem hanyagolt el. s itt nem arrl van sz, hogy rokona-e a szumirnak a magyar, vagy nem rokona. Itt arrl van sz, hogy egy szumir-magyar sszehasonlt nyelvtudomnyi tevkenysghez a Magyar Tudomnyos Akadmia hozz sem fogott, st msok ilyen termszet tevkenysgt is bojkottlta. Sem szumir- angol, sem szumir- nmet, sem szumir-francia, sem szumir-olasz, sem szumir-spanyol, sem szumir-orosz, sem szumir-szerb nyelvrokonsg nincs, de ezeknek a npeknek nyelvtudomnyi intzetei mgis intenzven foglalkoznak a szumirral s az ebbl szrmaz hurrival. A Magyar Tudomnyos Akadmia s a magyar egyetemek szz ven t nem foglalkoztak vele. Szumir nyelvszeink, az emigrci kt-hrom, nmagt finnugor nyelvszbl szumir- magyar nyelvssz tkpzett magnos ttrjn kvl nincsenek. S ennek a hatrozottan megdbbent tnynek igen stt s keser httere van. A Magyar Tudomnyos Akadmia, grf Szchenyi Istvn lelkes s bkez gesztusnak impulzusra, kizrlag magyar ldozatkszsgbl, kizrlag magyar adomnyokbl, (17) s expressis verbis a magyar nyelv mvelse cljra 1825-ben szletett meg s mkdst 1830-ban kezdte el. Ezt a mkdst csaknem egy teljes emberltn keresztl nem jellemezte semmifle "finnugor" elfogultsg s nem befolysolta semmifle "finnugor" erszak. A finnugor faj s nyelvrokonsg elmlete az 1848-49-iki szabadsgharc leverst kvet 18 ves osztrk nknyuralom korban - s btran hozztehetjk kvetkeztben - idegen szrmazs s a kormny tmogatst lvez szemlyek, Hunfalvy (Hunsdrfer) Pl, Reguly Antal, majd Budenz Jzsef s trsaik tjn szletik meg (18) s veszi t kormnyzati erszakkal a sz szoros rtelemben vett "uralmat" a pesti egyetem, majd a Magyar Tudomnyos Akadmia felett. Az addig teljesen jelentktelen s semmi tudomnyos s mg kevesebb trsadalmi esllyel nem rendelkez "finn- ugor" elmlet diadalmas bevonulsa a magyar tudomnyos letbe, az akkor mg egyetlen pesti egyetemre s a Tudomnyos Akadmiba a jog, trvny, alkotmny s tudomnyos szabadsg eszminek semmibevevsvel uralkod csszri kormnyzat erszakos nmetest intzkedseinek s a magyar nyelv lealacsonytsa s elsorvasztsa rdekben mindent felhasznl politikjnak htterbl indul el, s ennek a "tudomnyos" diadaltnak llomsait rdemes figyelemmel ksrni. Ugyanakkor, amikor a nmet nyelv hasznlatt ktelezv teszik a katonai megszlls alatt ll orszgban, amikor a hivatalos kiadvnyok, iskolai anyaknyvezs nmett vlik, egy Reguly Antal nev magyar "tuds" kt vvel a vilgosi fegyverlettel utn Oroszorszgba megy a lelkileg s anyagilag teljesen tnkrezzott Magyarorszgbl az ottani "rokonnpek" tanulmnyozsra. Hogy a vagyontalan Reguly Antalnak a Kossuth-bankk katasztrfjt nyg orszgban honnan van ilyenre pnze, mr maga is furcsa problma. Mg furcsbb teszi ezt a "tanulmnyutat'- az, hogy 1851-ben Magyarorszgon tlevelet kapni klfldre olyan nehz volt, hogy ilyenhez csak a legszorosabb kormny sszekttetsekkel rendelkezk s kormnygynkk jutottak hozz. Mindezen fell - egy magyarnak a Vilgos utni esztendkben Paskievicsk orszgba kvnkozni a "rokonnyelvek" tanulmnyozsra a magyar nyelv fojtogatsa idejn kormnytmogatssal, enyhn szlva groteszk dolog, aminek igen furcsa hangslya van. Reguly visszatrse utn nem sokkal - 1855-ben - elindul a tombol magyarellenessg Magyarorszgban kormnyengedllyel s kormnyszubvencival egy magyar nyelvszeti folyirat, ("finnugor" programmal) Hunfalvy-Hunsdrfer szerkesztsben "Magyar Nyelvszet" cmen! Mindezekkel s szmos egyb furcsa "tudomnyos" tnettel prhuzamosan az Akadmia kebeln bell is egy fokozatos tformlds folyik a szabadsgharc ta, egy j feltltds "gutgesinnt" szemlyekkel (Lonovics, Schedel (Toldy) Ferenc, Reguly, Hunfalvy-Hunsdrfer, stb. stb.), akik az Akadmia felfogsnak s munkjnak irnyvltozst idzik el. A szabadsgharcot megelz vtizedek magyar trtnsz-nemzedke -a kivl jezsuita trtnsz-professzor nak, a 42 ktetes "Historia Critica" szerzjnek, Katona Istvnnak tantvnyai s szellemi rksei - Fejr Gyrgyk, Kllay Ferencek, Jerneyk s msok heroikus kutat-genercija mg a dl-kaukzusi eredet krdsnek adatgyjtst vgezte s az akkori "Tudomnytr", cikkei s tanulmnyai ppgy ezzel a kutatsi terlettel foglalkoznak, mint ahogy a kor trtnettudomnyi knyvpublikcii is erre a terletre vonatkoznak. A kor egybknt is, a nemzetkzi tudomnyos letben is, Elzsia, Mezopotmia s a Kaukzus- Kspi- rgi - mint a "klasszikus kori Kelet" trtnettudomnyos feldertsnek kora s a magyarsg innen val szrmazsa, kzpkori krnikink "Evilath"-jnak, "Nimrd"-jnak tudomnyos ellenrzse, izgat s lelkest krds, amelyre a gyorsan szaporod paleogrfiai s szemantikai adatok igen b nytsa volt a clja. Az eladott szemelvnyek bemutatsnak clja csak annak demonstrlsa volt, hogy a ktsgtelen szumir-magyar nyelvi sszefggs szervi. Ez nem klcsnszavak mennyisge, ez a kt nyelv csontvznak azonossga. A szumir- magyar egyezsek szkincsbeli, fonetikai s alaktani mennyisge az u. n. finnugor - magyar egyezseknek a tbbszrst jelenti, mint ahogy a tbbszrse brmelyik ms eurzsiai nyelv szumir vonatkozsainak is. Nincs oly nyelv Eurpa s zsia terletn, amely annyira kzel llna a szumirhoz, mint a magyar. 13. Az -magyar nyelvben minden ige "ikes" volt. Pl. a 13. szzadbl val -magyar Mris- siralom- ban "epedik" van, ami ma mr egyszeren "eped", st pl. az utols nemesi felkels katonai csdjt gnyol Napoleon- kori vers is gy szl: "Futik, futik, meg sem llik Egsz Konstancinpolig"... 14. A magyar iskolai nyelvtanokkal szemben, melyek az -ik igevgzdst "rag"-nak nevezik, e sorok rja azt lltja, hogy az -ik vgzds nem "rag", hanem kpz s a szumir "ag" (tesz, csinl) "igealkot" alapige egyenes leszrmazottja. A szumir nyelv tlnyoman nvszkbl llt, amelyeket "igealkot" alapigkkel "igstettek". A magyar igk pontosan ezen a mdon lltak el. A "fut" pl. (a szumir "bat"-bl) eredetileg fnv volt. Ebbl lett az "ag" igst ige hozzadsval (bat-ag) (futik) ige, majd az idk folyamn az -ik lekopott, mert a sz igeiv vlt tartalma feleslegess tette s gy a "fut" rtelmileg "igv" alakult. A folyamatot mdomban ll egy kristlytiszta pldn bemutatni. A szumir "bal" sz rossz-at, kr-t, szerencstlen-t, tok-ut jelent (v. . a magyarban bal-sors, bal-eset, balul t ki valami stb. kifejezsekkel), vagyis hatrozottan nvsz volt. Az etruszkban ugyanez "mal", s innen kerl a latinba (malus, male). Viszont az etruszkban "megtkozni" "mulach", "mlach" (szum. bal-ag), ami a latinban male-facio, malefico, male-dico, vagyis a male szhoz ige van kapcsolva a mul-ach, bal-ag processzusnak megfelelen. Szavakban, mint fut, eped, rak, tp, kr, ad, sr, ll, ver, tur,stb. ma mr "igei" tartalmat rznk -ik nlkl is, s szz, vagy ktszz v mlva ugyanezt fogjk rezni utdaink a esz, isz, usz, alusz, kusz, msz stb. ma mg ,ikes" szavakban is, amelyekbl mris elprolgott a "nvszi" tartalom. Ha azonban az olvas ilyen igkre gondol, mint pl. fehrl-ik, sttl-ik kotl-ik, bzl-ik stb., egyszerre rzi bennk azt, hogy ezek nvszk, amelyeket az -ik hozzadsa "igstett" vagyis -ik vgzds nlkl ezek nvszk volnnak, mint a tbbiek is azok voltak egykoron. Nem tudom sikerlt-e rzkeltetnem, hogy az -ik nem rag hanem igekpz, mint szumir se az "ag" s ennek alkalmazsa volt az, amit ma "ikes ragozsnak" neveznk, de ami mr kihalban van, miutn trtnelmi ktelessgt teljestve, "igk" ezreivel szerelte fel a nyelvnket. Vele egytt haldoklik hsges trsa, a msodik szemly -1 rag, a szumir "l" utda, hogy fokozatosan tadja helyt az -sz msodik szemly igeragnak, amelynek szumir se nincs, hiszen az -szumirban "nll" gk mg nem voltak, csak "ikes" igk. 15. Br ideltti rla beszmolnom, mert idevg vizsgldsaim korntsem fejezdtek be, de megfigyeltem, hogy szumir szvegfejtsekben (termszetesen elismert szumirolgusok szvegfejtseiben) mindig visszatr diszkrepancikat okoz szumir igei szlncokban elfordul "b"-nek, vagy "v"-nek a jelenlte (a szvegfejt sokszor krdjelet szr a fordts szvegnek megfelel helyre, mintegy ktelynek, bizonytalansgnak kifejezseire, sokszor meg a fordts valszntlen, klnsen annak a szmra, aki a magyar szkincs ismeretben ellenrzi a fordtst). Ezzel szemben felhvom a figyelmet az albbiakra. Vala, volt, vg, vn, v, avas, avar, avult, avtt, vgez, eleve szavaink mind mltra utal fogalmakat jelentenek. A Halotti Beszdben van egy feltn alak mltid; "teremtev" (Eleve teremtev Isten dmot) de -va -ve -vn, -vn ragjaink a cselekvst megelz, avagy azt ksr folyamatot fejeznek ki. v, -v ragjaink pedig a priori folyamat eredmnyt, teht befejezst rzkeltetnek. Vgl pedig etruszkban ,avil" magyarul "v", s a latin mltid "b"-vel ( ama-b -am ) s " v" -vel (amavi) van kpezve, mrpedig a latin nagymrtkben etruszk. Mindez esetleg azt jelentheti, hogy tzetesebb fellvizsglata a szumir szvegeknek esetleg azt eredmnyezheti, hogy a mlt kpzsnek tallhatunk egy msik szumir mdjt is, aminek a "v", vagy "b" hanghoz (a kett knnyen vltja egymst) valami kze van. Ha valban tallunk ilyet, megtalltuk a mi si mltkpzsnk gykert, amelynek bzisa a "v" hang lehetett. A dolog - mg egyszer hangslyozom - egyelre semmivel sem tbb sejtelemnl. 16. R. Jestin "Le Verte Sumrien" c. tanulmnyban a magyar mlt id "-t" ragjt a szumir "t" igst ige szrmazknak gondolja, mert a "t"- ban "befejezett" cselekvst vl rezni. Annyiban taln igaza van, hogy a mveltetsben van valami a befejezettsgbl, hiszen ha "mveltetek", rszemrl a tnykeds be van fejezve (az kvetkezik aki az n indikcimra tnykedni kezd), a mi "-t" mlt id kpzsi formnk azonban sokkal "modernebb" annl, semhogy a szumir "t" folytatsa lehetne. Egybknt is a szumir "igst" igk funkcija igekpzs, nem pedig igeragozs.
2. rsz ->>>>
- Vissza a knyv elejre --->>>-
|